maanantai 25. tammikuuta 2010

GERALDINE BROOKS: Kirjan kansa

Tämä opus kiinnosti minua heti ilmestymisestään lähtien, ja bongasin sen antikvariaatista tässä kuussa. Pitihän se saada!

Kirja kertoo Hanna Heathista, joka on vanhojen kirjojen konservoija. Hän saa jännittävän tehtävänannon tutkia vanhaa juutalaista kirjoituskokoelmaa, haggadaa. Hannan omakin elämä mullistuu, kun kirjan tarina selviää.

Kirjan kansa on rakennettu mielenkiintoisesti: kirjassa vuorottelevat nykyisyydessä tapahtuvat jaksot, ja väleissä valotetaan haggadan historiaa kauas menneisyyteen asti. Siksi kirjassa on monta tarinaa.

Toisaalta kirjaa oli hankala lukea, kun juoni pätki ja koko ajan piti tutustua uusiin ihmisiin ja ympäristöihin. Toisaalta se oli hyvin virkistävää. Lisäksi Brooks vaikuttaa taitavalta kirjoittajalta, sillä hahmot ovat kiinnostavia ja tarina vieläkin kiinnostavampi.

3 kommenttia:

  1. Moikka! Tää nyt ei liity tähän kirjotukseen, mutta ehdottaisin sulle Markus Nummen Kiinalaista puutarhaa, joka yllätti mut ainakin tossa pari vuotta sitten. Tää blogi vaikuttaa tosi kivalta :)

    VastaaPoista
  2. Kiva jos vaikuttaa kivalta, hih. :) Kiinalainen puutarha kuulostaa hurjan tutulta, pitääpä etsiä se luettavaksi!

    VastaaPoista
  3. Minä valitsin tämän kirjan vuoden 2009 parhaaksi kirjaksi. Arvostelin viime vuonna 140 kirjaa, joten ei niin huono. Toin kirjan tänään esiin uusintana, sillä uusia lukijoita ja olen huomannut, että melkein kukaan ei käytä hakukonetta ellen minä oikein siihen kehoita.

    Yleensä minua jonkin verran rasittavat liina monet kerrokset, jolloin todellakin tulee tunne, että ei pysy mukana. Kirjan kansassa minulla ei ollut tästä mitään harmia, vaan tarina vei...Ja Kirjan kansan kansikin on täydellisen nero! Kuka tietää voi lukea tarinan kannen pergamentista.

    VastaaPoista